10 april 2011

Några ord om solskador

I mitt arbete möter jag många olika sorters människor, med olika hudproblem. Och även om varenda hud är unik, så är det några få ständigt återkommande hudbesvär som jag stöter på. Och med mitt artilleri av medicinska hudvårdsprodukter och med min IPL-utrustning kan jag faktiskt ofta avhjälpa många av dem, vilket är mycket tillfredsställande förstås.

Solskador är utan tvekan det vanligaste hudproblemet, även om kunden själv inte alltid är medveten om att det är just solskador, eftersom det innefattar så många olika symptom. Pigmentfläckar av olika slag är förstås förknippat med solning, men grova porer, ytliga kärl, tunn hud, känslig hud och rynkor kan också ha med för mycket sol att göra. Jag och kunden är inte heller alltid överens om vad solning är.  -Men jag solar inte, jag gillar inte ens att ligga på stranden! brukar jag få höra. Och jag vill inte på något sätt förringa mina kunders intelligens, men solen lyser faktiskt hela dagarna, året runt, även på uteservereringen i Haparanda, i kön till Uffizierna i Florens, även en mulen dag. Sol=dagsljus! Inte sol=natt. Och även om man har tagit sitt förnuft till fånga och slutat ligga på stranden insmord i cocosolja för tjugo år sen så dyker de gamla synderna så småningom upp i form av bruna fläckar och rynkor. De är de sammanlagda soltimmarna  under ens liv som avgör hur huden kommer att åldras. (och förstås genetiken, livsstilen i övrigt, hur många glädjestunder, och sorgestunder man haft mm, mm).

Och eftersom a-vitamin är reparerande på solskador så är det i första hand en sådan creme jag rekommenderar. Till ALLA. Eftersom ALLA är utomhus åtminstone ibland! De flesta så ofta de kan, särskilt när det är fint väder. Solskador är i de flesta fall inget patologiskt tillstånd, dvs det är inte alla som drabbas av hudcancer eller stora bruna blaffor i hela ansiktet. Men mer eller mindre är allas vår hud negativt påverkade av uv-strålningen. (Den är inte bara av ondo, men det blir ett annat blogginlägg.)

A-vitamin reparerar alltså de skadade cellerna, stimulerar kollagennybildningen, jämnar ut pigmentfläckar, minskar porerna, slätar ut rynkorna, ökar microcirkulationen, stimulerar cellbildningen. Optimerar hudens alla funktioner. A-vitamin är kort sagt en universallösning för huden (eftersom det dessutom fungerar på acne, men det är också ett annat blogginlägg!).

När steg nr 1 är utfört, (kunden går hem med sin nya creme och börjar smörja) så kan man efter några veckor eller månader börja fundera på nästa steg. Kanske blir det inget, och det är ju bara bra (för kunden) om det kan räcka med en enkel badrumsprocedur varje kväll för att börja se fräschare ut. Kanske bygger man på sitt hemvårdsprogram med några fler produkter, kanske tar man ett par tre IPL-behandlingar för att nå snabbare resultat. Och vad är då IPL? DET blir ämnet i nästa blogginlägg!

Sofia Padoan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar