19 juni 2011

Sofia bloggar: När det regnar kan man passa på att storstäda...

...huden. Har ni märkt vad förödande det är för utseendet att glömma/inte hinna/inte orka tvätta av sminket på kvällen? Det händer mig kanske två gånger per år, och varje gång blir jag lika påmind om varför den där lilla tvättproceduren är så viktig. Ögonen ser svullna ut, det kliar lite runt näsan, det glänser av fett samtidigt som vissa ställen är torrflagiga och porerna gapar hånfullt mot mig i spegeln. Ha, där fick du för att du är så lat!
  Så om ni inte redan nu har en bra rengöring så investera i en. Det finns inget mer tacksamt än när en kund kommer in och vill förbättra sin hud, och jag frågar i vanlig ordning hur hemvårdsprogrammet ser ut och svaret är: Nja, jag vet inte, tvål och vatten och nån creme. Aha! Här kan vi göra underverk för ett par hundralappar. tänker jag då. Jag kommer att bli kundens bäste vän på  några sekunder. Jag listar ut vilken typ av rengöringsmänniska hon är och det är inte svårt, hon har ju redan erkänt sig vara en tvålmänniska. Så jag säljer henne en rengöring som löddrar skönt, men som inte innehåller de uttorkande och igenkalkande ämnen som tvål gör. Hon sneglar lystet mot cremerna på hyllan, men jag vill att hon börjar så här. Jag vill njuta av miraklet, och jag vill att hon själv ser skillnaden, innan vi går på det tyngre artilleriet. Oftast blir huden extremt förbättrad på bara några veckor.
  Det finns även mjölkmänniskor, och som tur var också rengöringsmjölker att tillhandahålla dessa. De lämnar huden mjuk och återfuktad men ändå ren. Och det var för ungefär hundra år sedan som man var tvungen att smeta bort mjölken med bomull. De är bara att skölja bort med vatten, och de lämnat ingen fet hinna. Utmärkt för dem som är torra i huden. De tar till och med bort de flesta mascaror.

Så till storstädningen: tvätta två gånger med din vanliga rengöring och massera länge och väl innan du sköljer av med ljummet vatten. Ta en klick peelingcreme och massera lääääänge. Skölj med kallt vatten. Torka torrt med en frottéhandduk, och var inte rädd, ta i lite! Har du ett ansiktsvatten avslutar du med det. Nu är huden mottaglig för den svindyra cremen du har, som annars bara halkar omkring på ett fettlager eller för ett omöjligt krig att tränga igenom ett hårt översta hudlager. Ja, sorgligt men sant. Unna huden en riktig storstädning, så att cremerna kan göra nytta! Det verkar enkelt, men gör skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar