25 april 2011

Sofia bloggar: Hur långt är ditt ansikte?

Mitt ansikte börjar vid hårfästet i pannan (som på de flesta av oss) och slutar någonstans vid bröstvårtorna! Nu undrar ni väl hur jag ser ut, men jag smälter rätt bra in i mängden, trots detta avlånga ansikte... Jag ser nämligen ut som de flesta, med normalfärgade kinder, lite röd näsa och spräckliga kinder, en tunn och röd hals och ett superkänsligt dekolletage. Allt detta har fått alldeles för mycket sol på sig genom åren. Därför smörjer jag med A-vitamincreme över hela detta område, och det som blir över i handen tar jag på handryggarna, som också blir väldigt utsatta för solbestrålning.

En mycket vanlig solskada är Poikilioderma, som man kan se på halsen. Många tror att de råkat sola med parfym, eftersom det ser ut brunröda fläckar på sidan av halsen, och oförändrat under hakan. Men det bistra sanningen är att det helt enkelt varit skugga under hakan, och därför har den huden klarat sig, men inte sidorna. Detta går utmärkt att behandla med a-vitamin och kanske några IPL-behandlingar.

Jag har dock märkt på mig själv, och  mina kunder som samtliga använder Clinical Super 3 Booster, att denna kan vara lite för potent för den känsliga hals- och dekolletagehuden. Om man märker att man blir röd och irriterad på halsen så är det aldrig allergi när det gäller a-vitamin, utan bara en ofarlig men kanske besvärande reaktion. Då kan man använda den mildare Creme Metamorphique på dessa områden, eller kanske den 'vanliga' Super3 Booster (inte Clnical) för lite starkare effekt. Så slipper man garanterat något obehag.

Nu när sommaren är här (!) så går det utmärkt att fortsätta sin a-vitaminbehandling hemma eftersom huden inte blir solkänslig av den. Men mitt hetaste tips denna vecka är ändå att varje morgon låta ditt (långa) ansikte bada i en stor klick solskyddscreme, helst någon du älskar så att det känns lyxigt och bra. Och argumentet att du behöver D-vitaminet som solen alstrar i kroppen håller inte - du har en hel del kroppsdelar kvar som kan sköta den uppgiften!

En solkräm i handväskan (eller portföljen, eller golfbagen) att använda som handcreme under dagarna är tipset som får avrunda veckan. Jag har lite brått ut att njuta av den prunkande våren därute. Hoppas ni också njuter i fulla drag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar