25 maj 2011

Ett av de vanligaste hudproblemen...

... och det mest behjärtansvärda tycker jag,  är akne. Det är ofta känslomässigt jobbigt för kunden, man känner sig aldrig riktigt ren och fin, hur mycket man än tvättar sig. Aldrig blir jag lika tillfredsställd som när jag lyckats få ett lyckat resultat på detta oerhört vanliga problem.

Så vad gör man om man drabbats av finnar, utslag eller bara en hemskt massa pormaskar? Kanske har man alltid haft en sådan hudtyp, kanske har man plötsligt fått en finnattack, kanske har man redan provat "allt på marknaden". Gå iväg till en hudläkare eller hudterapeut, det går oftast att göra något åt det!

De kunder jag möter blir ofta förvånade när jag benämner problemet som akne. "Ja, men det här är inte akne, det är ju bara lite finnar, kan man inte bara få bort dem?" Lite finnar, pormaskar, enstaka riktigt stora underjordingar, ilsket röda variga utslag - allt är faktiskt någon form av acne. Och det finns många former av eländet, och det finns många olika orsaker till eländet också.

Det finns förstås ingen universallösning och huden måste behandlas med individuellt anpassade åtgärder förstås, men a-vitamin är alltid bra, den saken är säker.

Jag har sett svår acne försvinna på några veckor med Clinical Super 3. Och det på en kund som redan "provat allt" och vägrade köpa cremen i ett halvår. När hon väl började gick det som sagt ganska fort, och det var tur för annars kanske hon hade avfärdat även denna creme som dyr och verkningslös. I själva verket krävs ofta lite tålamod innan resultatet kommer, minst sex veckor bör man smörja innan man börjar utvärdera. Är man den ivriga typen, så kan man redan från början komplettera hemmavården med Clinical Super 3 Scrub, det lär sätta fart på uppklarningen av huden.

Får man inget resultat på några veckor så kan man börja fundera på någon form av behandling på salong också. Men det kan vara bra att introducera en sak i taget, på så sätt vet man vad som hjälpt eller stjälpt.

Så vad händer i huden när man använder dessa produkter? A-vitaminet reglerar talgproduktionen bl a, Propolis, "naturens eget antibiotika"verkar antiinflammatoriskt och Salicylsyran exfolierar bort de döda hudceller som acnebakterien älskar att leva av samt öppnar upp porerna så att syre kan sippra ner och det hatar den anairoba acnebakterien.

Så det är en sanning med modifikation, att akne kommer inifrån och borde botas från samma håll, dvs med ändrad kost, antibiotika eller hormoner. I vissa fall är det nödvändigt, och jag rekommenderar alltid ett besök hos hudläkaren till att börja med. Men att göra den yttre miljön på huden omöjlig för acnebakterien att trivas kan vara nog så effektivt. Många vill undvika invärtes medicinering in i det längsta. I vissa fall krävs en kombinationsbehandling. Vettiga hudvårdsprodukter är hur som helst en bra grund att stå på när man ska kliva av eventuell medicinering, för att hindra återfall.

Så dra dig inte för att söka hjälp, den finns! Jag kan förstå hur tröstlöst det känns när man lägger tusenlapp efter tusenlapp på nästintill verkningslösa preparat. Men kom ihåg, "alla produkter på marknaden" är inte de som står på de många hyllorna på varuhuset.  Och ibland behövs det bara en creme som är rätt för just din hud. Inte sju som fungerar jättebra på grannfruns.

1 kommentar:

  1. Hej! finns det någon möjlighet att komma i kontakt med dig via mejl där jag kan beskriva min hud och få en rekommendation på vilka produkter jag ska köpa ifrån er.
    Med vänlig hälsning Linda

    SvaraRadera