4 maj 2011

Sofia bloggar: "Och nu lägger jag en mask..."

"En ANSIKTS-mask!" röt min lärare på hudterapeutskolan, då jag smetade advokado eller lera i min kunds ansikte medan jag blygt pedagogiskt försökte förklara kladdet som uppstod. Undrar vilka tankar som flög genom kundens huvud, "en mask ... Daggmask?"Jag tyckte då, och tills alldeles nyligen, att det där med peeling och (ansikts-) mask var ett nödvändigt ont, ett eventuellt behagligt men verkningslöst inslag i en ansiktsbehandling, utfyllnad för att få tiden att gå. När mina kunder ville köpa hem en sådan produkt, även om de stod och viftade med sedlarna så avrådde jag. Lägg pengarna på den dagliga vården, tyckte jag.  Nu, tolv år senare, har jag ändrat uppfattning.
  Jag vet inte om det beror på att jag själv blivit smått beroende av mitt liila hemma-spa vid badkarskanten eller på att produkterna blivit så mycket bättre. En kombination troligtvis. Jag anser förstås att man i första hand ska investera i en bra dag- och nattcreme och en rengöring, men jag lovar - de masker och peelingar som finns till försäljning idag, klassar (nästan) ut mig och mina salongsbehandlingar. Jag brukar skämtsamt säga när kunderna lämnar mig med Clinical Super 3 Scrub i en liten påse, att det varit ett nöje att lära känna dem men att vi aldrig lär ses igen. Förutom en gång i halvåret då det är dags att fylla på förrådet av peeling. Och mask.

Huden känns och ser olika ut olika dagar, därför kan det vara bra att ha produkter för litet olika behov hemma. Vissa mornar vaknar man och är fet och glansig och känner sig ofräsch. Vissa kvällar när man ska lägga lite make-up och gå på middag är man så torr att rouget rasar av i små flagor. Så när din medicinska a-vitamincreme, som visserligen gör dig snyggare på lång sikt och bevarar ungdomen längre, inte räcker till så krävs en liten askungekur. En liten hemmabehandling kan göra susen - för stunden då man som mest behöver det!

Här kommer receptet på en högklassig hemmabehandling:

Tvätta noggrant, kanske till och med två gånger,  med din rengöring. Skölj med ljummet vatten och torka torrt.

Lägg ett tunt lager av Clinical Super 3 Scrub, fukta fingertopparna och massera med små lätta cirklande rörelser. Efter ett par minuters massage låter du den verka i så många minuter du vill (eller står ut med... Det kan svida rätt rejält när syrorna i peelingen verkar. Men det man ska veta är att syror är skonsammare mot huden än alltför grova vassa peelingkorn!) 2- 20 minuter är lagom. Skölj med ljummet vatten.

Observera att jag inte rekommenderar att man klämmer på acneutslag och pormaskar, det blir nästan alltid bara värre. AHA- och BHA-syrorna samt det antiinflammatoriska Propolis i peelingen jobbar däremot mycket effektivt på orenheterna i huden utan att man behöver fingra på dem.

Lägg Masque Matité på feta, orena, grovporiga partier av ansiktet och Masque Soyeux Hydratant i övriga partier samt hals och dekolletage. Låt verka 15-20 minuter medan du lägger dig och vilar en stund, eller filar fötterna, eller tar ett skönt bad!

Skölj med kallt vatten och lägg Puffy eyes gel kring ögonen, och t ex Clinical Super 3 (eller den a-vitamincreme du har) i övriga ansiktet. Om det är dagtid lägger du även en solskyddscreme över.

Superfräschgaranti på den! Inga daggmaskar här inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar